Strony internetowe w sieci Zagadnienia informatyczne 

Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

W okresie ostatnich dwudziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .be (Belgia) czy .sk (Słowacja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .gov, .blog, .edu.

Odpowiednio przemyśl też nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze na pewno wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, powinno się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfrontacji prawnych z konkurencją.

Podobne